Örnar går inte i trappor
Redaktionellt _______________ Innehåll Lutz Kremer: Freinet – en enkel folkskollärare? Sven Björklund: Frankrikes största pedagog sen Rousseau Rolf Malmberg: Arbetets pedagogik i ett skolhistoriskt perspektiv Lars Åke Kernell: Freinetundervisning – mer ett förhållningssätt än färdiga metoder Lars Åke Kernell: De pedagogiska konstanterna Paolo Freire: Om Célestin Freinet Mats Hemberg & Lutz Kremer: Freinete – en pedagogikens praktiker Mats Hemberg: Betyg och sortering av barn är alltid av ondo Lars Åke Kernell: Om demokrati i elevarbetet Annika & Lars Johansson: Synen på läromedel i freinetpedagogiken Karin Gampp: Här har barnen initiativet Mats Appelgren: Tryckeriet – typiskt Freinet Lutz Kremer: Reggio i våra hjärtan – och i verkligheten Bernhard Schneuwly: Freinet, Vygotsky och skrivandet Kalle Guettler: Projekt Ucayali – tredje världen i vårt klassrum Marta Clausén: Mottagagre ger meningsfullhet Tore Almius: Förstå sig själv och sin plats på jorden Annette Thelin: Att starta en skola Lutz Kremer: Den internationella rörelsen för en modern skola Lutz Kremer & Ulla Andersson: Några personligheter Célestin Freinet: Örnar går inte i trappor Lutz Kremer: Kooperativet Arbetets Pedagogik Annika Johansson: Asta Håkansson – 90-årig pionjär
|
|