Att förändra skolan underifrån
Redaktionellt _______________ Innehåll Karin Dahl: Att förändra skolan underifrån K G Nordström: "Hjulet" – konturen av en ny skola Ingemar & Ingrid Mattsson: Skolan 2000 -- framtidens skola Christer Wallentin: En skola utan specialister Christer Ferm: Kom ut levande! Lena Aulin Gråhamn: Häcken växte kämpahög – men prinsens namn var nyfiken Inger Nordheden: Skolan ska vara kul – också Britt Elffors: Nutiden i 1800-talets ljus Göte Rudvall & Christer Nyhlén: Ämnessamverkan på högstadiet Åke Sandin: Må tusen systerskolor blomma K G Nordström: De utstötta Birgitta Johansson: Lyft fram konfliktperspektivet Karin Jönsson: "Var rädd om miljön" – barns tankar om vuxna Harriet Axelsson: Den "goda" skolan – miljöundervisning Lars-Göran Malmgren & Jan Nilsson: Miljöprojekt med litterära förtecken K G Nordström: Miljösamarbete via datorer Bengt Kilén: Uterummet som pedagogisk resurs Lars Eliasson: Skola i glesbygd – en dynamisk kraft i kommunen Sven Bornäs & Bengt Djurvall: Att utmana vardagskunskapen AKTUELLT Göte Rudvall: En ny läroplan: Individualism och fragmentering Birgitta Allard: Vems verklighet ska betygen spegla? Katharina Brismar, Christina Holmquist & Marie Valdor: Skolans bibliotek
|
|