Kunskap
Redaktionellt _______________ Innehåll Hubert Lundquist: Kunskap och gestaltning. Rabindranath Tagore: Den skapande enheten. John Dewey: Behovet av nyorientering. Karin Wallin: Hur får barn kunskap? Hans Larsson: Stämning och intuition. Jan Thavenius: Glädjen att förstå. Emilia Fogelklou: Mot människomekaniseringen. Arthur Koestler: Om värden i en värld av fakta. Bo Dahlbom: Utbildningens rationalisering. Gunnar Bergendahl: Kunskap upa. Werner Schneider: Tillbaka till människan. Jiddu Krishnamurti & David Bohm: Om intelligens. AKTUELLT Birgitta Odén: Skolans orienteringsämnen: kunskapssyn och innehåll. Winnie Borggaard: Krigsleken – ett pedagogiskt problem? Göran Folin: En lärorik mässa. Rolf Olsson: Decentralisering på gott och ont. LÄST Rut Hillarp: Brudal: Sagan och det omedvetna språket. Joachim Israel: Taylor: Hegels filosofi. Lena Hellblom: Qvarsell m.fl: I framtidens tjänst. Ann Pettersson: Socialstyrelsen: En säker väg. Hans Berg: Läsa – grundläggande språkliga färdigheter. Gunilla Lindqvist: Rask & Wennbo: Bemöta eller bemötas. Helmut Karacsonyi: Bäck (red): Kultur och humaniora i datasamhället. Mikael Palme: Arnman m.fl: Olika för olika.
|
|