Nr 141 Skolgården – försummad resurs
Redaktionellt Det finns nu förtiden till och med skolor som inte har någon skolgård alls. Det här gjorde oss upprörda. Magkänslan sa oss att det är viktigt med skolgårdar. Visst måste ungarna kunna gå ut under dagen. Hur ska man orka plugga utan att få lite frisk luft då och då? Men. Kanske räcker inte den där magkänslan av att det är viktigt och berikande att få vara ute. Vi insåg att det är hög tid att gå till skolgårdens försvar. Det finns många argument för att försvara den där ytan runt en skolbyggnad. Vi har samlat en del av dem i det här numret av Krut. Skolgården är viktig. Ur hälsosynpunkt, som pedagogisk arena och inte minst som plats för lek och som ett ställe att bara sitta och slappa på. Tyvärr är det här ett av de allra sista numren av Kritisk utbildningstidskrift. Efter mer än trettio år har vi nått vägs ände. Vi önskar att vi kunde säga att vi lägger ner tidskriften för att skolan är så väl fungerande och för att det förs en vital debatt om den på så många andra ställen att vi inte längre behövs. Istället ser skolan idag ut på ett sätt som vi tror att Kruts första redaktörer inte kunnat föreställa sig ens i sina värsta undergångsvisioner. De ville ha en skola som gav alla chansen, en skola med höga demokratiska mål. Men utvecklingen går mot en mer och mer segregerad utbildning där den som haft oturen att födas i fel familj får allt svårare att ta sig fram. /Redaktionen _______________________________________________
|