Den dolda läroplanen
Här kan du hämta Krut nr 127 som pdf gratis! Redaktionellt Så skrev Immanuel Kant vid sekelskiftet 1800. Då var dessa avsikter betydligt mer öppna än de senare kom att bli. Detta är ett jubileumsnummer; KRUT, Sveriges enda fristående utbildningstidskrift, har med hjälp av ideella krafter kommit ut under trettio år. Redan i det första numret introducerades begreppet den dolda läroplanen och det har sedan ständigt återkommit. Den text som mer än någon annan åskådliggör denna dolda läroplan är Donald Broadys och publicerades 1981 i KRUT nummer 16. Alltsedan dess har den lästs av studenter, lärare, forskare och andra som är intresserade av tillståndet i den svenska skolan. I förstone kan det tyckas märkligt att Donald Broadys text fortfarande är aktuell. Den är en stridsskrift som med stor iver applicerar vetenskapliga teorier i det tidiga 1980-talets skolverklighet och i personliga erfarenheter, men sedan dess har ju skolan genomgått stora förändringar. Förklaringen är att begreppet den dolda läroplanen är ett verktyg med vilket man kan närma sig skolan för att få svar på de brännande frågorna om vad som egentligen händer bakom det som synes ske. Vad är det eleverna lär sig utöver de kunskaper som stipuleras i läroplanen? Vad är det som gör att skolan misslyckas med att ge barn från alla samhällsklasser en likvärdig utbildning? Varför är det så svårt att förändra skolans struktur? Därför anser vi att ett nytryck är ett bra sätt att fira vårt trettioårsjubileum. Vi har också lyft frågan om vilken betydelse begreppet kan ha idag och vad som har hänt under de 26 år som gått sedan den första publiceringen. Därför har vi intervjuat skoldebattörerna och tidigare KRUT-medarbetarna Gunilla Granath och Göte Rudvall och låtit dem sätta texten i ett nutida sammanhang. Dessutom har Donald Broady själv skrivit en ny inledning. Själva ser vi fram emot nästa trettio år av livaktig skoldebatt. Krut behövs mer än någonsin /Redaktionen _______________ Innehåll Donald Broady – Vad har hänt under 30 år? Donald Broady – Carl-Magnus Höglund/Christer Wigerfelt – Vilken betydelse har Den dolda läroplanen haft?
|