Föräldrar – problem eller tillgång?
Redaktionellt När det väl gäller är det dock ofta lätt att dra ihop stora mängder föräldrar till aktiviteter organiserade i nätverk. Mellan ibland ganska drastiska aktioner är det ofta en mycket låg aktivitet. Ett problem är att detta sätt att agera kan ses som medelklassens prerogativ. Här är det de välinformerade föräldrarna, med vana att bli lyssnade på, som ser om sitt eget barns närmaste omgivning. När man nu utvärderar försöken med föräldrar i skolstyrelserna så är ändå alla inblandade nöjda. Även de lärare som från början var rädda att bli fråntagna inflytandet över sin egen arbetsplats. Eleverna har där också sagt att de känt ett stöd i föräldrarna. Just den aspekten är inte heller okomplicerad. När det gäller små barn är det kanske självklart att föräldrarna är deras ombud i inflytandefrågor, men sedan? /Redaktionen _______________ Innehåll Emil Lindahl-Persson – En gökunge i skoldemokratin Göte Rudvall – Inflytandet genom tiderna Daniel Olsson – Föräldrainflytande på försök Laid Bouakaz – Ta in föräldrarna i mångfaldens skola Max Strandberg – Föräldrarnas energi kommer tillklassen Sara Herlitz – Ska skolan anpassa sig efter föräldrarna? Siri Reuterstrand – Motvilligt engagerade föräldrar? Christer Wigerfelt – När demokratin inte räcker till ÖVRIGA ARTIKLAR Göran Follin – Etiopien -En ocean av analfebetism
|
|