Vart har alla snälla barn tagit vägen?
_______________ Innehåll Göran Sonnevi: Öppningen. Brutus Östling: Tema: Norm- och kunskapsdebatten – exemplet Glocksee. Sverker Tirén: Tre lärare om normer och kunskap. Örebro SOL-grupp: En normlös normskrift. Staffan Selander: Från Gustav Vasa till nya svenska "basnormer". Bo Svensson: "Barndomens kris är egentligen de vuxnas kris". Bo Svensson (red): "Barnen är störfaktorer i det här samhället". Bo Svensson: Glocksee-försökets pedagogiska princip. Anne Krozova & Inge Negt: "Så försvara dig då, människa!". Bo Svensson: Rädslan för kaos som pedagogiskt och politiskt problem. AKTUELLT Kerstin Degermark: Vilka ska nöja sig med baskunskaper? Ingrid Korsar & Olov Rasch: Att resa är att lära sig. Ingrid Carstens & Katrin Lygrell: Barn och ungdomsfilmer – Vem bestämmer över bidragen? Lars-Åke Nordin: Om framtiden är det svårt att SIA. Jan Hinderson: Betygen tillbaka – bakvägen. Ester Hermansson: Kommentar till "Progressivismens rötter" i nr 10. LÄST Mikael Palme: Dahlgren: Två världar. Mats Sladö: Wernström: Trälarnas historia. Donald Broady & Brutus Östling: Peterson: Skolan som kunskapsförmedlare. RH: Rutter: 15000 hours. Christel Andersson, Göran Bergström & Lars Pettersson: Kallos: Den nya pedagogiken.
|
|